Binnen de marketing en communicatie wordt vaak SEO-onderzoek gedaan wat staat voor Search Engine Optimization. Er wordt dan onderzocht waar mensen op het web naar zoeken, hoe ze zoeken en hoe ze reageren op de informatie die ze vinden. Die onderzoeken zijn ontzettend technisch. Er wordt gekeken naar organische zoekopdrachten, unieke bezoekers, bounce rates, alt-tekst, linkbuilding en metatags. Al die termen kunnen nogal intimiderend zijn voor een leek. Toch kan zo’n onderzoek inzicht geven in het gedrag van mensen op internet en die kennis kun je vervolgens gebruiken om je website optimaal mee in te richten en je advertenties en promoties op af te stemmen.

SEO voor het brein

Een ander onderdeel van SEO is content oftewel inhoud. Hoewel het belangrijk is het technische aspect van je website op orde te hebben, is het minstens zo belangrijk (of misschien wel belangrijker) dat de inhoud aansluit bij je doelgroep. Doe je dat niet, dan verdwijnen de bezoekers op je website net zo snel als dat ze er gekomen zijn. Je moet je bezoekers binnen 2 seconden weten te boeien. SEO voor het brein zeg maar.

Ik snap je

En hoe kun je iemand nu beter op je website houden door hem te ‘verwennen’ met content die er aantrekkelijk uitziet, lekker wegleest en relevante informatie bevat die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Dat verwennen geeft je lezer het gevoel dat je snapt wat hij nodig heeft. Dat je zijn taal spreekt en naast hem staat, niet er tegenover.

Naast de burger staan

Wanneer een gemeente haar burgers wil informeren over het maken van gezonde keuzes, is het dus belangrijk dat je niet met een belerend vingertje gaat staan zwaaien of hele moeilijke taal gaat gebruiken met allerlei vage adviezen. Ga naast die burger staan die het soms lastig vindt om de juiste keuze te maken. Toon begrip en geef praktische tips die direct uitvoerbaar zijn. Hoe persoonlijker en authentieker je dat doet, hoe beter.

Samenwerken

Bij Hollandsch Welvaren willen we gemeenten dan ook altijd uitnodigen om mee te denken over passende content en zelf ook actief lokale initiatieven te delen met hun doelgroep. Hoe mooi is het wanneer je niet alleen een artikel kunt delen over opvoedproblemen, maar ook direct een uitnodiging ernaast kunt plaatsen voor een informatieavond voor ouders die hetzelfde probleem ervaren.

Je doelgroep zal zich gezien en gehoord voelen en direct connectie voelen met je organisatie. Veel mooier dan dat wordt het toch niet!